Loading...
Art

Κίτρινο και γκρι τα επίσημα χρώματα της Pantone για το 2021

Το Ινστιτούτο Pantone, το μεγαλύτερο σύστημα αντιστοίχισης χρωμάτων στον κόσμο, ανακοίνωσε το Χρώμα της Χρονιάς για το 2021, ακολουθώντας την ετήσια παράδοσή του. Σε μια απόφαση που ταιριάζει σε μια πολύπλοκη εποχή, δεν αποκάλυψε μία, αλλά δύο αποχρώσεις: Το ουδέτερο γκρι Ultimate Gray και το Illuminating, μια φωτεινή απόχρωση του κίτρινου. Ένα «πάντρεμα» χρωμάτων που μεταφέρει ένα αισιόδοξο μήνυμα δύναμης και ελπίδας.

Καθώς οι άνθρωποι αναζητούν τρόπους να οχυρωθούν με ενέργεια, σαφήνεια και ελπίδα ώστε να ξεπεράσουν τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα, οι ζωηρές και εντυπωσιακές αποχρώσεις ικανοποιούν την αναζήτηση για ζωτικότητα. Το PANTONE 13-0647 Illuminating, είναι ένα φωτεινό και χαρούμενο κίτρινο χρώμα, που μοιάζει σα να έχει χρωματιστεί με ηλιακό φως. Το PANTONE 17-5104 Ultimate Gray, συμβολίζει τα συμπαγή και αξιόπιστα στοιχεία τα οποία είναι παντοτινά και αποτελούν μια σταθερή βάση. Επομένως, ενθαρρύνει τα συναισθήματα της ηρεμίας, της σταθερότητας και της ανθεκτικότητας.

O συνδυασμός των PANTONE 17-5104 Ultimate Gray + PANTONE 13-0647 Illuminating, είναι ένας συνδυασμός χρωμάτων των οποίων οι δεσμοί με την διορατικότητα, την καινοτομία και τη διαίσθηση, και ο σεβασμός για τη σοφία, την εμπειρία και τη νοημοσύνη, εμπνέουν την αναγέννηση και μας «σπρώχνουν» προς νέες έννοιες και τρόπους σκέψης.

Αν και για πολλούς η επιλογή της Pantone να χρίσει χρώματα της χρονιάς δύο «αντίθετα» χρώματα, μπορεί να φανεί ασφαλής, η Pressman και η Eiseman, προτείνουν να αντιμετωπίσουμε τις δύο αποχρώσεις, ως ένα ενοποιημένο ζευγάρι, υπονοώντας τη σημασία της αλληλεγγύης στην ερχόμενη χρονιά.

«Είναι ένας συνδυασμός που μιλά για την ανθεκτικότητα, την αισιοδοξία και την ελπίδα και τη θετικότητα που χρειαζόμαστε, καθώς επαναρυθμίζουμε τη ζωή μας, ανανεωνόμαστε και ανακαλύπτουμε εκ νέου τα πράγματα», δήλωσε η Laurie Pressman, αντιπρόεδρος του Pantone Color Institute, μαζί με την εκτελεστική διευθύντρια, Leatrice Eiseman.



Μια νέα χρονιά με αισιοδοξία και ανθεκτικότητα


Illuminating

Σύμφωνα με τη Pantone, το Illuminating σχετίζεται με την αισιοδοξία και ζωντάνια, ενώ το Ultimate Gray ενθαρρύνει συναισθήματα ψυχραιμίας, σταθερότητας και ανθεκτικότητας. Σε έρευνα για τους χρωματικούς συσχετισμούς, η Eiseman διαπίστωσε ότι το κίτρινο συχνά συνδέεται με την «χαρά» και την «ευτυχία», λόγω της συσχέτισης του χρώματος με τον ήλιο. Επιστημονική έρευνα του 2019, με επικεφαλής την ψυχολόγο Domicele Jonauskaite, κατέληξε άλλωστε σε παρόμοιο συμπέρασμα.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν έναν συνδυασμό μουσικής και εικόνων, προκειμένου να προκαλέσουν διαφορετική ψυχολογική διάθεση στους 125 συμμετέχοντες  και στη συνέχεια τους ζήτησε να επιλέξουν χρώματα που ταίριαζαν στην εκάστοτε διάθεσή τους. Οι συμμετέχοντες συσχέτισαν συχνότερα το κίτρινο χρώμα με τη χαρά.

Το 2020, η Jonauskaite και η ομάδα της διεξήγαγαν μια διεθνή διαδικτυακή μελέτη για τον συσχετισμό χρωμάτων-συναισθημάτων, για να δουν αν οι διαφορές στην εθνικότητα ή τη γλώσσα επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύουμε τα χρώματα. Από σχεδόν 4.600 συμμετέχοντες,  30 διαφορετικών εθνικοτήτων, οι περισσότεροι επέλεξαν το κίτρινο για το συναίσθημα της χαράς.

Ultimate Gray

Ωστόσο η επιλογή της Pantone για το Ultimate Gray, είναι λίγο πιο περίπλοκη. Αν και επιλέχθηκε για την ένταση και την αξιοπιστία του, σύμφωνα με την έρευνα της Jonauskaite, το γκρι συνδέεται με αρνητικά συναισθήματα  όπως η θλίψη, ο φόβος και η απογοήτευση. Όμως, η Pressman πιστεύει ότι το γκρι μπορεί να είναι λίγο πιο ευέλικτο ως προς την ερμηνεία του. Η ίδια άλλωστε επισημαίνει ότι πρόκειται για μια «ανοιχτή» απόχρωση του γκρι, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει τη δύναμη που κρύβεται στον συνδυασμό δύο τόσο διαφορετικών χρωμάτων.

«Αυτό που προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε ουσιαστικά, είναι πως μέσα από την ένωση των δύο συγκεκριμένων αποχρώσεων, μπορεί να εκφραστεί δύναμη και ελπίδα», δήλωσε χαρακτηριστικά η Eiseman.

«Ένα πράγμα που έγινε απόλυτα σαφές κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου σε όλο τον κόσμο,  είναι αυτή η βαθύτερη κατανόηση του πόσο χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον», επισημαίνει από τη μεριά της η Pressman:

«Πώς οι σχέσεις μας με άλλους ανθρώπους, μπορούν να μας προσφέρουν ουσιαστική συναισθηματική υποστήριξη».


Τα χρώματα των καιρών


Παραδοσιακά το Χρώμα της Χρονιάς της Pantone, αντικατοπτρίζει τις τάσεις των χρωμάτων στη μόδα, την ομορφιά, το σχεδιασμό και τη διακόσμηση σπιτιού, και από την αρχή, η πρωτοβουλία έχει επίσης χρησιμεύσει ως mood board, επιλέγοντας τις αποχρώσεις που αποτυπώνουν το πνεύμα της εποχής.

Σε περιόδους όπου κυριαρχούν συνθήκες αβεβαιότητας, αυτό συχνά μεταφραζόταν στην επιλογή χρωμάτων που μπορούν να μας ηρεμήσουν, να μας αναζωογονήσουν ή ακόμα και να λειτουργήσουν θεραπευτικά.

Οι γαλήνιες μπλε αποχρώσεις έχουν κάνει πολλές εμφανίσεις τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αλλά η μόνη άλλη φορά που επιλέχθηκε μια αισιόδοξη κίτρινη απόχρωση, ήταν σε μια άλλη εκτεταμένη οικονομική κρίση.

Για το 2009, η Pantone επέλεξε την απόχρωση Mimosa, προβάλλοντας μια αίσθηση ελπίδας καθώς η Μεγάλη Ύφεση του 2008 συγκλόνισε τόσο τις ΗΠΑ όσο και την Ευρώπη.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που επιλέχθηκε μια «άχρωμη» απόχρωση (γκρι) και η δεύτερη που αντί για ένα, επιλέχθηκαν δύο χρώματα ως αντιπροσωπευτικά της χρονιάς. Το 2016, οι αποχρώσεις Rose Quartz και Serenity έσπασαν τον κανόνα όταν παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά ως χρώματα του 2016.

Η επιλογή του περασμένου έτους, το Classic Blue, προσέφερε μια αίσθηση καθησυχασμού, καθώς ο κόσμος βρισκόταν στην αρχή μιας νέας δεκαετίας λειτουργώντας σαν οπτικό βάλσαμο στην αστάθεια και τις αναταραχές της εποχής.




Σχετικά με το Pantone Color of the Year


Για πάνω από 20 χρόνια, το Χρώμα της Χρονιάς της Pantone επηρεάζει την ανάπτυξη προϊόντων και τις αγοραστικές αποφάσεις σε πολλές βιομηχανίες, όπως τη μόδα, τα έπιπλα σπιτιού και τον βιομηχανικό σχεδιασμό, καθώς και τους τομείς της συσκευασίας και της γραφιστικής.

Η διαδικασία επιλογής του κάθε Pantone Color of the Year, απαιτεί προσεκτική εξέταση και ανάλυση των τάσεων. Οι ειδικοί χρωμάτων της Pantone εξετάζουν διεξοδικά τον κόσμο αναζητώντας νέες χρωματικές επιρροές, πριν αποφασίσουν για το χρώμα της χρονιάς. Αυτή η διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει την εξέταση της βιομηχανίας ψυχαγωγίας και των ταινιών προς παραγωγή, τις συλλογές τέχνης, τη μόδα, τους δημοφιλείς ταξιδιωτικούς προορισμούς, καθώς και τους νέους τρόπους ζωής, τα παιχνίδια και τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Οι επιρροές μπορεί επίσης να προέρχονται από νέες τεχνολογίες, υλικά, υφές και εφέ που επηρεάζουν το χρώμα, σχετικές πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ακόμη και επερχόμενες αθλητικές εκδηλώσεις που προσελκύουν παγκόσμια προσοχή.


Color of the Year


  • 2009 – Mimosa
  • 2010 – Turquoise
  • 2011 – Honeysuckle
  • 2012 – Tangerine Tango
  • 2013 – Emerald
  • 2014 – Radiant Orchid
  • 2015 – Marsala
  • 2016 – Rose Quartz & Serenity
  • 2017 – GREENERY
  • 2018 – ULTRA VIOLET
  • 2019 – Living Coral
  • 2020 – Classic Blue
  • 2021 – Ultimate Gray & Illuminating

Πηγές: in.gr & graphicarts.gr

Αν σας άρεσε η δημοσίευση και θέλετε να υποστηρίξετε το Altitude.gr στη λειτουργία του, μπορείτε να κάνετε ένα like στη σελίδα μας στο Facebook, να μοιραστείτε το άρθρο με τους φίλους σας, και να μας ακολουθήσετε σε Instagram, Twitter, Dailymotion, και YouTube.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ